Matematiikkaan törmää joka puolella

hiekkapaperinumero

Montessoripedagogiikassa on materiaaleja, jotka auttavat konkreettisesti matematiikan oppimisessa. Materiaalit auttavat lasta abstraktin ajattelun oppimisessa. Näiden konkreettisten tehtävien avulla opitaan niin symboli kuin määrä. Harjoittelemme laskemista, kuinka monta on. Samalla harjoittelemme myös symbolien tunnistamista hiekkapaperinumeroiden avulla. Lapset saavatkin aluksi nähdä ja tuntea sormin minkälainen on esim. numero kaksi.  Tunne että pystyy koskemaan numeroa kaksi, on aivan eri kuin että sen näemme. Aluksi harjoittelemme 1-10 laskemista kun tämä on opittu, harjoitellaan myös nollan käsitettä. Tätä ”ei mitään” eli nollaa harjoitellaan useasti erilaisilla tehtävillä. Lasketaan eri määriä numeroille, taputetaan tai tehdään jonkin liike niin monta kertaa kuin numero näyttää. Mutta nollassa pitääkin muistaa olla tekemättä mitään.

Laskusauvat
Laskusauvat

Laskemista onkin helppo ottaa mukaan niin liikunnassa kuin piirtäessä. Kuinka monta kynää otit? Kotona voi laskea esimerkiksi pöydän kattausta tehdessä kuinka monta perheenjäsentä tulee syömään, kuinka monelle katetaan pöytä. Lapset usein laskevat myös askeliaan, sitä voi vahvistaa kotona; kuinka monta askelta on olohuoneesta vessaan?  Kun numeroiden lukumäärän ja symbolin tunnistaa harjoitellaan niiden yhdistämistä, otetaan numero ja sitä vastaava määrä esimerkiksi laskupuikkoja. Kun on opittu määrä ja symboli, lukujono hahmottuu lapselle.

numerot ja napit
numerot ja napit

On tärkeää oppia 0-9 numerot, koska ne toistuvat suuremmissa luvuissa. Meillä on monta tehtävää, jotka luovat toistoa saman asian opetteluun. Laskemme laskusauvoilla, laskupuikoilla ja laatikolla, numeroilla ja napeilla sekä numeromuistileikillä.  Nyt ei muuta kuin laskemaan lasten kanssa kaikkea mahdollista, mitä näette ympärillänne ruokavälineitä, perheenjäseniä, sormia, varpaita, lintuja jne.