Maa on peittynyt lumeen
Lumen peittäessä maan alkavat lasten ihmettelyt ja kyselyt lumesta. Mitä lumi on? Miten se on muodostunut? Miksi hanskat ovat märät sisälle tultaessa muttei vielä ulkona? Eteinen on aivan märkä, missä lumi on nyt? Lumi on kiehtova ihmettelyn aihe. Keskustelimme lasten kanssa lumesta ja mikä on kivointa. Vastauksia tuli paljon kuten: ku siit saa rakentaa kaikkea, leikkiminen, ku sitä on ni monet hauska jutut liukuu niinku pulkat, mä tykkään pulkkailla, sekä ku voi tehä taloja lumesta. Lapset pitävät lumileikeistä, lumienkelien teosta, pulkkailusta ja lumen kanssa muovailusta. Osa tekee lumiukkoja, kun toiset tekevät lumikasoja, joita voi käyttää pulkkien hyppyreinä. Muutama lapsista sai idean tehdä oman iglun lumesta. Lunta ei kuitenkaan riittänyt lapsen kokoisen iglun tekoon, joten he sovelsivat rakennustaan leikin lomassa hieman pienemmäksi.
Lumen avulla nähdään veden erilaiset muodot. Tällä viikolla tutkittiin lasten kanssa lunta, tehtiin pieni tieteellinen koe. Laitoimme lunta läpinäkyvään astiaan ja aloimme havainnoida, mitä lumelle käy, kun tuomme sen sisälle. Lumi alkoi sulaa. Kommentteja lapsilta lumesta: Se on kun se on puhdasta, se tuntuu kylmältä, lumesta tulee mieleen jätski, se alkaa sulaa vedeksi. Lapset pohtivat myös tuleeko lumesta lunta kun sen vie takaisin ulos. Tähän saimme vastauksen, yhdeltä toiselta lapselta, siitä tulee jäätä. Yksi lapsista oli tätä mieltä sulaneesta lumesta, siitä tulee jääpaloja kun sen vie takaisin ulos.
Miten lumi muodostuu lumeksi, kun jää on myös vettä. Hankalia kysymyksiä lapsilta asiasta, jota ei pysty konkreettisesti näyttämään. Asiaan tarvittiin siis kirjoja ja internetin ihmeellistä maailmaa. Näiden avulla selvitettiin miten vesihöyrystä muodostuu pilvien lomassa lunta. Tarpeeksi yksinkertaisesti ja selkeästi. Lapsille tieteellisissä kokeissa tärkeintä onkin itse prosessi. Nähdä miten lumi muuttuu vedeksi. Oivaltaa itse asioita ja näin saada oppimisen iloa onnistumisiin. Lapsia kiinnostaa tiede ja varsinkin niiden kokeileminen.